Marihuana detox
filip98
Dobrý den,
začal jsem kouřit marihuanu v 19 letech a kouřím ji už dva roky. Jde spíše o sociální záležitost a denní rutinu. Sejdeme se večer s kamarády, dáme si ve třech jednoho jointa, popovídáme si, zahrajeme si nějaké společenské hry, děláme u toho spoustu aktivit. V poslední době v mém životě došlo ke spoustě změn, našel jsem si přítelkyni, začal jsem chodit na VŠ, stěhoval jsem se a přišly na mě nějaké deprese z toho všeho, už to trvá zhruba dva měsíce, někdy je to lepší, někdy horší, ale věřím, že to odezní. Jde o to, že jsem do toho kouřil marihuanu, která mi krátkodobě pomohla od těch depresi utéct, ale jak ten “stav” rauše začal ustupovat, začal jsem v tom stavu o těch depresích přemýšlet a to už tak příjemné nebylo. Chci si teď dát o marihuany detox, už jsem ji nekouřil 6 dní. Sám jsem ji nikdy neměl potřebu kouřit, konec konců leží mi v pokoji v šuplíku, takže kdybych chtěl, tak klidně můžu vstát a jít si ubalit jointa, ale takovou potřebu nemám. Četl jsem na internetu, že abstinenční příznaky přicházejí klidně po dvou týdnech ve formě psychických problému - deprese, strach, úzkosti, atd. dokonce jsem se dočetl na nějakém fóru, že po detoxu dostal nějaký člověk nějakou psychickou chorobu. Mám jenom obavy, aby se mě to netýkalo také, poněvadž tyto psychické problemy opravdu v lásce nemám. Jaké máte s tímto zkušenosti ? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Filipe,
většina uživatelů, se kterými se setkávám na stránkách www.koncimshulenim.cz chce po řadě let denního užívání přestat. Spousta z nich popisuje po vysazení propad nálady, náladovost, výbuchy vzteku, nervozitu, problémy s usínám, buzení nad ránem, živé a nepříjemné sny. Většina z nich bojuje s tím, čím marihuanu a hlavně večerný rituál nahradit. Něco podobného nejspíš čeká i vás, ale v menší míře - přeci jenom jste mladý, užíváte pouze dva roky, a to v zásadě menší množství ve společnosti přátel - to vše vám dává naději, že s vysazením nic až tak nepříjemného nepřijde. Nicméně problém, jak trávit jinak večery, jak nehulit mezi huliči, nebo zda si najít jiné přátele, asi řešit budete.
Část z vysadivších nějakou dobu bojuje s představou, že už si nikdy nezahulí, nechce se jim připustit, že by to tak bylo, že přeci nemají takový problém ... po nějaké době tak může přijít relaps. A pak záleží, jestli ho vezmou jako příležitost se na všechno vykašlat a vrátit se zpátky k hulení (většinou je otázka pár dní, max. týdnů, kdy spadnou do denního užívání), nebo se "poučí" a začnou přemýšlet o tom, jak se o sebe lépe postarat, co je to, co jim v životě chybí, že se k marihuaně vrací. Vy sám u sebe zmiňujete partu, ale i deprese, stres, že toho bylo v poslední době hodně ... s tím vším budete konfrontován. Pomáhá vytvořit si plán, co a jak v jednotlivých oblastech dál. Jak se o sebe starat.
Hodně záleží na tom, z jakého důvodu jste začal hulit. Nehulíte dlouho. Zmiňujete sice nějaké deprese a nepříjemné pocity na "dojezdu", ale nezní to až tak nezvykle nebo dramaticky. Nechci vaše potenciální problémy zlehčovat, ale na stranu druhou vás ani nechci strašit tím, co vše se může stát. Lze očekávat, že ve vašem případě byste nemusel mít žádné velké potíže.
Jsou lidé, kteří jsou po vysazení v euforii a propad nálady přijde klidně i po dvou nebo více měsících s tím, jak se nehulení stane stejnou rutinou, jakou bylo dříve hulení. Nehulení jim už nedává pocit pýchy a radosti, místo toho přijde nuda, šeď nebo i smutek, nic mě nebaví, deprese a myšlenky na hulení se vrátí. Někdy se k tomu přidá nástup podzimu, úbytek sluníčka ... klasické období, kdy se lidé uzavírají více do sebe, lidé s depresemi, které mají dobře zamedikované, přesto zažívají propad. To by se mohlo stát i vám. Zkuste se proto připravit a nebýt překvapený. Pomáhá mít někoho, s kým o všem budete mluvit, někoho, kdo nehulí (přítelkyně?).
Ano, jsou i lidé, kterým užívání marihuany uspíší nástup psychických potíží, nebo takoví, kteří marihuanou svoje psychické potíže řeší (ale vlastně je ani tak neřeší, jako marihuanou přebíjí). Často jsou to deprese, úzkosti, pocity samoty apod. Ty se však dají skutečně řešit i jinak - například terapií. V případě, že to nestačí, tak existují bylinky, nebo i farmaka, ale ta už by měl doporučit a jejich užívání sledovat lékař.
Pokud byste tedy delší dobu (týdny) prožíval pouze smutky, deprese, obavy, kontaktujte odborníka - může jít o obvodního lékaře, pracovníka školní poradny, psychologa, psychiatra a nebo rovnou psychoterapeuta, a proberte s nimi možnosti. Vyhledat pomoc včas je důležité z toho důvodu, aby se problémy nestaly chronické a podařilo se je včas zarazit. Raději hledejte pomoc dříve, než později. Chronické potíže se totiž řeší s mnohem většími obtížemi, komplikovaně a dlouho.
Posledním rizikem jsou flashbacky - ty se mohou objevit i nějakou dobu po vysazení. Jde o stav, kdy se cítíte pod vlivem drogy (tj. zhulený), aniž byste marihuanu užil. Pokud by se vám přihodilo něco takového, můžete být zmatený, v panice ... stav ale většinou během chvíle odezní. Nicméně bývá to velmi nepříjemné, protože netušíte, kdy k tomu může dojít. Pokud by se něco takového stalo více než jednou, vyhledejte odbornou pomoc.
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila.
S pozdravem a přáním, aby bylo dobře a neobjevily se žádné velké potíže,
Gabriela Minařík.