Závislost na lecích v těhotenství
Ester
Vážení, moc prosím o radu. Nikdy by mne nenapalo, že je možné dostat se až tak hluboko na dně, přestože se považuji za inteligentní a schopnou manažerku. Jsem ve 26TT a od počátku beru léky na spaní Zoplidem, Sanval, Stilnox apod. Občas i léky na bolest Tramal, max 300 mg denně. U Zoplidemu je to mnohem horší. Pocťiji velmi silné abstinenční příznaky po nevzetí léku. Vím, že lék nemohu jen tak odebrat, hrozí velké nebezbepečí miminku i mne, jsou to velmi nepříjemné stavy. Mimimko ale má skvělé výsledky, krásně roste, vše v pořádku, bez malformací. Jím až dvě plata Zopli denně max. Mám začít pomalu snižovat? Nevím jak dál. Rodina, partner nic netuší. Moc děkuji, Ester.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Ester.
Myslím, že sama tušíte, že braní tak vysokých dávek hypnotik (všechna zmíněná obsahují účinnou látku zolpidem) ještě v kombinaci s Tramalem pro vaše dítě představuje velké riziko. Bezpečnost zolpidemu v těhotenství prokázána nebyla - sice nejsou jasné doklady, že způsobuje malformace, ale ukazuje se, že děti matek užívajících zolpidem se častěji rodí předčasně a s nízkou porodní váhou. Také byla v případě užívání zolpidemu v těhotenství zjištěna větší četnost porodů císařským řezem (a to se jednalo o terapeutické dávky, nikoli dávky dalece převyšující doporučení). Při užívání i v průběhu 3. trimestru potom po porodu hrozí u miminka nebezpečný útlum dýchání a rozvoj abstinenčního syndromu a další negativní vlivy na jeho vývoj.
Rozhodně byste tuto situaci neměla brát na lehkou váhu. Máte pravdu, že náhlé vysazení by pro vás i dítě mohlo být nebezpečné. V případě užívání vysokých dávek zolpidemu se mohou v rámci abstinenčního syndromu vyskytnout i epileptické záchvaty či delirium. Doporučila bych vám, abyste co nejrychleji vyhledala odbornou pomoc - a to i pobytovou (tedy detox, postupné vysazení za hospitalizace). Život a zdraví vašeho dítěte (i vás samotné) je přece v tuto chvíli to nejdůležitější, ostatní věci teď musí jít stranou.
Pokud byste měla zájem o doporučení konkrétních zařízení, dejte prosím vědět, jaké větší město je pro vás dostupné, pošleme vám kontakty. A pokud byste měla další otázky, určitě se ozvěte!
Pevně doufám, že najdete odvahu a rozhodnete se situaci řešit - podceňování a odkládání určitě není na místě. Rádi vám s tím pomůžeme!!
Zdravím a ozvěte se!
T. E.