Poradna pro rodinu
PotrebujiPomoc
Dobrý den,
jsem zoufalá,zjistila jsem, ze na bratra bylo podáno trestní oznámení za prodej drog, kde priznal v protokolu, ze sam uziva pervitin a marihuanu.
Prosím, poradíte mi, kam se mám obrátit pro pomoc?
Potrebovala bych poradnu, kde by mi poradili, jak s takovým člověkem jednat atd., jak dále postupovat,abych ho třeba systematicky donutila na léčení, myslím,že stejně půjde do vězení. Bohuzel nevím, jak k němu přistupovat,není agresivní, je na mně hodný...akorát na rodiče reaguje podrážděně,že ho bolí hlava, když se mu snaží domlouvat. Jsem zoufalá, bezradná. Naše rodina je slušná,nikdo ani nepije alkohol ..já studentka VŠ, bohužel mě to, tak psychicky dodělalo,že jsem teď na nemocenské a beru neurol na uklidnění, jelikož jsem měla stresovou práci, do toho školu a řešení rodinných problémů. Nezvládám to. Proč je svět, tak nespravedlivý? Je vůbec nějaká naděje? Bratra mám ráda, je mi to líto.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši náročnou, obtížnou situaci i starost o bratra. Správně se ptáte po kontaktu s odbornou podporou, protože tím, kdo potřebuje v tomto čase pomoc, jste především Vy.
Buďte opatrná, protože užíváním Neurolu riskujete malér, podobný bratrovu. Mám na mysli závislost, byť by Váš příběh mohl na první pohled vypadat jinak, ale devastací osobnosti, zdraví a sociálních dovedností, by se mu mohly podobat a na Vašem životě se tragicky podepsat.
Nepíšete, jakou, nebo jaké drogy bratr užívá, dokážu si představit, že nejspíš tu, nebo ty, které jsou v našich krajích nejrozšířenější.
Neurol, lék, který ve velkém nadměrně konzumuje nezanedbatelná část obyvatelstva, často tzv. "slušní lidé", si však s nejtvrdšími drogami nezadá.
Naději má každý, tedy Vy i bratr. Bez jeho motivace ke změně, vlastního rozhodnutí, podpořené konkrétními kroky k úzdravě a poctým úsilím, nezmůžete Vy, ani zbytek světa, téměř nic.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být platný někomu dalšímu. Co se užívání drog a závislosti týče, to platí dvojnásob.
Proto vám doporučuji zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby, poradenství a léčbu uživatelům návykových látek, stejně, jako konzultace rodinným příslušníkům a blízkým a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrátní kroky, jak ji řešit. Jak "ošetřit" sebe, abyste byla Vy, nejlépe i rodiče, pevnější v kramflecích a věděli, jak koordinovaně postupovat v situacích, které přinese nejbližší čas a zároveň se vyhnuli chybám, kterých se rodiny závislých, chybně volenou pomocí, nejčastěji dopouští.
Někdy může být největší pomocí nepomáhat. Až příliš často kontraproduktivní podporou závislého, byť s nejlepšími úmysly, podporují blízcí jeho setrvávání v užívání a tím, že mu znemožňují pocítit a nést odpovědnost za své jednání a rozhodnutí, ho připravují o důvody a motivaci ke změně. Podporují ho tak v propadu do ještě hlubších tenat závislosti.
Jak situaci prožívají rodiče, bude možné se s nimi domluvit? Pro nás jste však nejdůležitější Vy.
S kontaktováním odborníků určitě neotálejte. Získáte pochopení, podporu, pomoc a užitečné informace, abyste se mohla "dát do kupy" a dokázala spokojeně žít vlastní život, který se zdá být přechodně v troskách a žila ho naplno.
Co je pro Vás, chápu, důležité, dozvíte se, jak s bratrem komunikovat/nekomunikovat, a jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě, ať už půjde do vězení, či ne. Nucená abstinence ve výkonu trestu totiž k udravení ze závislosti zpravidla nestačí.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na AT poradny, adiktologické ambulance a kontaktní centra v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení (viz výše), vyhledat sama, se dozvíte na strýnkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, využijte služby naší specializované bezplatné Poradny pro rodiče (partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké) PPR SANANIM:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Neurol patří mezi benzodiazepiny, farmaka s mimořádným závislostním potenciálem a představa, že nejde o drogu, je tedy zcela zavádějící:
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
Přeji Vám vše dobré, klidnější zbytek svátků v rámci možností,
ať jste co nejdříve v pohodě a kondici.
Hodně štěstí, držím palce, Amrit Sen.