Startovní droga
Hulihrášek
Dobrý den,
jak to teda je s marihuanou? Považujete ji vy, doktoři opravdu jako první můstek k tvrdým drogám? A co alkohol? Kolikrát jsem se setkal s lidmi, co se opili a "lupli kouli". Opravdu je tou drogou tráva, anebo kterákoliv jiná(i lehčí) droga. Řekl bych, že "tráva" je v tomhle tak trochu nevinně. Mám kamaráda, co mi říkal, že tráva startovní drogou je, a že ho mrzí, že jsem začal hulit, protože on se přes hulení dostal k houbám, tripům a později ke koulím a čárám. No tvrzení mi říkal podnapilý, což je trochu ironie. :D Co myslíte vy? Je více pravděpodobné, že občasný hulič propadne pervitinu víc, než kdyby nehulil úplně? Z tvrdých drog mám strach, někdy si myslím, že až iracionální. čtu si vaši poradnu, což mě dělá velký nadhled na drogy, vím, co způsobují a vyhýbám se jim.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Hulihrášku,
díky za dotaz.
Vypadá to, že vás drogová problematika zajímá a snažíte se v ní orientovat a zjišťovat si podrobnosti. Pro další studium vás mohu odkázat na www.drogy.net nebo další jako jsou www.drogy-info.cz nebo v angličtině stránky www.emcdda.europa.eu. Právě na těchto stránkách najdete výzkumy, které mapují, jak je na tom populace jednotlivých členských států EU s drogami.
Sama jsem podobnou frázi, že "marihuana je iniciační droga" zaslechla několikrát. Nicméně mám dojem, že v dnešní době je tato teorie vyvrácená a to zejména s ohledem na legální drogy, jejichž užívání často předchází užívání těch nelegálních.
Osobně - nikoli jako představitel oboru, ale pouze jako jednotlivec, pracovník věnující se adiktologii již více než 10 let, nelékař - jsem toho názoru, že každá droga má pro každého svá rizika. V praxi se posledních několik let věnuji zejména lidem, kteří mají za sebou 5 a více let pravidelného užívání marihuany a vidím, že i marihuana může působit lidem v životě obrovské potíže - a to jak v oblasti zdravotní, tak pokud jde o jejich společenský život, pracovní nasazení, partnerský a rodinný život apod. Vysazení nebývá snadné ani pro ty, kteří si zapalují jednoho "slabého" jointa večer před spaním.
Pokud jde o vaše užívání marihuany, místo srovnání škodlivosti alkoholu a marihuany a popichování se s kamarády, co z toho je "lepší", bych na vašem místě přemýšlela o tom, co je to, co vás k jejímu užívání táhne. Často to bývají subdepresivní stavy, někdy ale i potíže v sociálním kontaktu, odbourává zábrany, někomu dělá marihuana dobře na úzkostně se cyklící myšlenky před spaním. Tak či onak je to látka, která vám nabízí zkratku k něčemu, co je vám jinak jen těžko dostupné. To samé dělá alkohol, ale i další drogy ... nicméně pro vás to může být příležitost zjistit, co je to "to vaše" pokud jde o marihuanu. Co myslíte? Co vás napadá?
S pozdravem a přáním pěkných vánočních svátků,
Gabriela Minařík.