Namatkove kontroly na letisti
Tom
Dobry den, chci se zeptat ohledne kontroly mariuhany na letisti. Pristi tyden letim na dovolenou a dneska jsem ji uzil. Da se to poznat na namatkovych kontrolach (pomoci papirku)?

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Tome,
díky za dotaz.
V české republice není zákonem ani vyhláškou zakázáno užívat marihuanu. Je zakázáno ji pěstovat, prodávat, držet ve množství větším než malém, nabízet nezletilcům, a podobně, ale ne užívat.
Kontroly na užití psychotropních látek dělají dopravní policisté řidičům, protože užití takové látky se s řízením dopravního prostředku neslučuje, podobné testy se dělají třeba sportovcům, nebo na pracovištích, nebo při podezření ze spáchání jiného trestného činu. Tedy se zkoumá, zda a jak mohlo případné užití psychotropní látky ovlivnit - řízení, sportovní výkon, pracovní úraz, rozlišovací schopnost, apod.
Není tedy žádný zákonný důvod, proč by vám někdo dělal namátkový test na užití návykové látky, pokud nejste např. podezřelý ze spáchání trestného činu. Jak patrno z popisu výše, marihuanu nesmíte ani převážet přes hranice (až na zákonné výjimky např. k léčební určeného konopí). Na našich letištích se takové kontroly bezdůvodně nedělají. Kdyby totiž vyšly pozitivní, nic to neznamená, nic jste neporušil. Nikomu do toho nic není. Pokud tedy nejste dopravní pilot chystající se pilotovat letadlo.
Pokud byste se chtěl doptat podrobněji, doporučuji vám obrátit se na právní poradnu A.N.O., kde se explicitně zabývají právní problematikou ve vztahu k návykovým látkám. Tato poradna provozuje také webovou online poradnu. Najdete ji zde - http://poradna.asociace.org/webova-poradna/.
Užijte si dovolenou.
J.Chudomel