Sibiř
Lucina
Dobrý den, chci se zeptat. Dnes se můj přítel potkal s kamarádem, který mu dal nějaké malé prášky nebo co. Když jsem se zeptala co to je, tak řekl, že se to jmenuje Sibiř. Dává se to mezi ret a zuby a působí radost nebo co. Prý to není nebezpečné, ale stejně se bojím, že lže abych neměla strach. Trochu jsem hledala na internetu, ale stejně jsem nic nenašla. Prosím o jakékoliv informace, které o tom víte. Co to přesně je, jestli je to nakažlivé a popřípadě i odkaz na nějakou stránku. Děkuju za vše

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
bohužel nemám nejmenší tušení, o jaké látce hovoříte. Takhle přes internet, bez přesných informací o tom, jaké účinky na sobě dotyční cítí, odkud droga pochází, jak přesně vypadá a hlavně bez přesného chemického složení, vám nedokážu na dotaz odpovědět. Pohybovala bych se pouze mezi domněnkami a fantaziemi.
Nic, co by bylo běžně označováno jako Sibiř, se u nás na drogovém trhu nevyskytuje. Minimálně žádné takové informace nemám. Existují látky, které se vyskytují nebo pochází ze sibiřské oblasti, ovšem ty pak většinou nevypadají jako tablety, spíše šlo o rostlinné, bylinné směsy, jejichž cílem je/bylo nahradit marihuanu. Tomu by napovídalo i navození radosti, o kterém hovoří váš přítel. Dnes se na trhu objevují směsy nazývané Spice, které často obsahují různé směsi bylin nebo syntetické kanabinoidy. Možná jde o některou z těchto látek. Ale jde jen o domněnku.
Dosud jsem neslyšela o látce, která by působila radost a neměla přitom vůbec žádná rizika. Není tomu tak ani u alkoholu, ani u užívání marihuany nebo extáze. Většina lidí se napije, vykouří, spolkne ... a nic se jim nestane. Což často vyvolává v lidech mylný dojem, že jde o bezpečné látky, u kterých žádné riziko nehrozí.
Uměle navozený pocit radosti ale nebývá bez rizik - ať už v podobě propadu nálady po užití, zdravotních nebo psychických komplikací, které se mohou objevit při jednorázovém užití, krátkodobém nebo i dlouhodobém užívání.
Vašim obavám proto zcela rozumím a podle mého názoru jsou zcela na místě. Na jednu stranu má přítel právo na vlastní rozhodnutí, zda prášky užít či nikoli. Vy se ho můžete ptát, co ho k užití vede a jaké jsou jiné cesty k radost než tablety. Rozhodně však dejte pozor v prvé řadě na sebe.
Stačí to takto? Pokud byste chtěla napsat víc, budu ráda.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.