Marihuana
M808
Dobrý den, mám problém užíval jsem marihuanu denně po dobu minimálně 8 let.Denní dávky min 1g.Minulý týden jsem prožil umrtí svého čtyřnohého miláčka a vzalo mě to tak že když si zakouřím marihuanu je mi zle (podobný stav jako kdybych kouřil po měsíční přestávce.Stav je takový že se mi točí hlava a to i druhý den po kouření a hlavně se necítím ve své kůži a občas mám i panické stavy které trvají cca pár minut než se uklidním.)Tudíž jsem se rozhodl přestat ze dne na den a ten ošklivý stav je pryč.Moje otázka je taková jestli mám vyhledat odbornou pomoc nebo jestli to zvládnu sám bez žádných antidepresiv.To bych právě nerad ale zase vím že během mého užívání marihuany jsem se několikrát pokoušel přestat a vždy ze dne na den a vydrželo to jen cca měsíc a pak jsem v tom byl zase.Ale teď je to jiné v tom že kouřit opravdu už nechci je mi 27let a s hulením jsem začal jelikož jsem dříve bral (v 19letech)pervitin denně po dobu 8měsíců a z toho jsem se dostal úplně sám ale začal jsem kouřit marihuanu jelikož mám dluhy a tráva mi pomáhala na vše zapomenout.Ale v posledních letech jsem se s trávou tak z žil že když jsem se ráno probudil a neměl co na práci tak hned se zhulil.V podstatě tráva byla moje priorita číslo 1.Děkuji za Váš názor.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a díky za dotaz.
Víte, on vám nikdo nezaručí, že tentokrát to s vysazením marihuany skutečně vyjde. Vy sám jste v tuhle chvíli ten největší odborník, který dokáže posoudit, do jaké míry je jeho rozhodnutí pevné a vůle silná, a do jaké míry si své odhodlání namlouvá.
Osobně bych byla pro, abyste odbornou pomoc vyhledal. Ani bych vás v první chvíli neposílala pro antidepresiva, ale spíše na podpůrné poradenství, kde byste se během hovorů s některým z kolegů mohl zamýšlet nad tím, co je pro vás důležité, co vás na marihuaně lákalo, co vás odrazuje, s jakými problémy se po vysazení potýkáte, jaké máte pocity, sny, co je pro vás po vysazení nové a jak se s tím perete a vše, co vás bude napadat. Není od věci mít možnost mluvit s někým, kdo vás neodsuzuje, je tam pro vás a naslouchá.
V neposlední řadě mě napadá, že máte za sebou přeci jenom docela dlouhou dobu spojenou s užíváním drog - ať už těch 8 měsíců na pervitinu, nebo těch několik let na marihuaně. Užíval jste cca gram denně, což také není málo. Viděla bych tu i určité riziko, že byste se mohl po vysazení hulení přehoupnout do jiné závislosti.
Určitě bych tedy na vašem místě kontakt s odbornou službou zvážila. Kdybyste potřeboval kontakty, stačí napsat, která větší města jsou vám dobře dostupná. Pokusila bych se vám někoho doporučit.
Podle toho, co píšete, máte s vysazováním zkušenosti. Psal jste, že zhruba po měsíci vás to ale vždycky tak nějak doběhlo. Byť tentokrát je to jiné, mohla by se situace po určité době opakovat. Často to bývá právě v momentě, kdy člověk začne nehulení vnímat jako stereotyp, případně má pocit, že si přece po takové době jointa zaslouží. Kdybyste chtěl, můžete napsat víc o tom, jak to bývalo v dřívejších pokusech o abstinenci.
Poslední věc - v rámci Sananimu, organizace, pro kterou pracuji a která provozuje i tyto stránky, máme v nabídce program online léčby pro huliče. Najdete ho na stránkách koncimshulenim.cz. Jde o několikatýdenní program, každý týden máte jeden úkol a jeden možný chat s garantem. Po celou dobu si děláte denně záznamy o svých chutích a sledujete, co se s vámi po vysazení děje. Můžete si udělat vstupní test a zvážit, jestli byste se chtěl do programu zapojit. Osobní setkání takový program nenahradí, vše stojí hlavně na vás, ale je to také možnost.
Budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozmyslel. A ať už se rozhodnete jakkoli, držím palce a přeji, ať to tentokrát vyjde.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.