náhrada za pervitin.
sestra
Dobrý den, mám prosbu o řadu. Můj bratr zhuruba 17 let užívá pervitin. Nepicha si jen šňupe. Chtěl by s tím skoncovat, ale na léčení jit nechce. Je možné tuto drogu něčím nahradit? A jak mu nejlíp pomoct když na něj přijdou abstinencni příznaky? Je možné zvládnout to doma? Děkuji moc za odpověď. .

Odpověděl: Amrit Sen
Sestro, zdravím Vás.
Díky za důvěru. Chápu Vaši starost o bratra, rozumím Vašemu trápení, provázenému, nejspíš i pocity bezmoci.
Teď odpusťe, píšete, že bratr by chtěl z drogami skoncovat, pak by bylo daleko šťasnější a prospěšnější, kdyby nám psal on.
Nemyslím to zle, rádi projektujeme, tím spíš, když jde o blízké, svá vlastní přání do jejich. To zpravidla nikam nevede. V podobných případech, jen "ukázaná" platí.
Mám na mysli, že bez přání závislého, touhy po změně, projevené konkrétními kroky směrem k úzdravě, se mohou blízcí i celý svět rozkrájet, stavět se na hlavu, a nic kloudného z toho nevzejde.
O náhradu drogy samozřejmě jde, ale jinak, než o ní přemýšlíte. Na pervitin neexistuje fyzická závislost, substituční látky, přestože jsou zejména v poslední době častým tématem, nejsou až tak ve hře.
O to náročnější je vyrovnat se a nasadit ohlávku závislosti psychické, která bývá v souvislosti s užíváním pervitinu, unikátně mimořádná.
Vakuum po droze je třeba vyplnit, nejlépe něčím užitečným, co závislého člověka naplňuje, tedy aktivititami, které mu přináš pohodu, radost, zábavu, klid i "adrenalin". A právě to se závislí, kromě jiného, v léčbě a v průběhu doléčování, učí.
"Zaplácávat" ho náhradní látkou, která "upravuje" vnímání reality, nebývá většinou optimálním východiskem, navíc, člověk zůstává, sice ve snesitelnějším, ale pořád v otroctví.
Smiřte se s tím, že bratr, po 17ti letém užívání pervitinu, potřebuje léčbu a žádná substituční látka jeho nemoc nevyřeší.
Cílem léčby závislosti není abstinence, ta je nezbytným prostředkem na cestě k úzdravě. Cílem léčby závislosti, je nabytí schopnosti, žít spokojený, šťastný život, v dobrých vztazích s blízkými, přáteli, kolegy, světem i se sebou samým. Naučit se čelit a zvládat starosti i radosti běžných dnů, být soběstačným, radovat se, plakat, milovat a žít tady a teď.
To jsou vysoké cíle i pro ty, kteří se závislostí problém nemají.
Pro závislé je to jediná možnost, jde o náročný proces, běh na dlouhou trať, který vyžaduje upřímnost, otevřenou mysl a odvážné srdce.
Jsme v dlouhodobém kontaktu s dlouhou řadou lidí, kterým se to podařilo a daří, stále jich přibývá. U většiny z nich, byl na začátku cesty, u obratu k lepšímu, kontakt s odbornou podporou a pomocí, případně se společenstvím vzájemně se podporujících uzdravených a uzdravujících se závislých, nebo obojím.
Možná, že tím, kdo především v tuto chvíli potřebuje pomoc, jste Vy. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko pomůže někomu dalšímu.
Doporučuji Vám tedy, zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby a pracuje s blízkými uživatelů návykových látek, a domluvit si termín schůzky. Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor, konzultaci.
Nesejde tolik na tom, jestli si vyberete kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo podobnou službu.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, se dozvíte, jestli, a jak ji řešit. Co je ještě pomoc, a co ne. Bohužel, se příliš často stává, že rodiče, partneři, sourozenci, nebo přátelé, svojí kontraproduktivní, špatně volenou podporou, byť s nejlepšími úmysly, připraví závislého o poslední zbytky možné motivace ke změně, z neznalosti problematiky umožňují setrvávání závislého v dalším užívání a přímo podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti.
Dozvíte se, jakých chyb byste se měli, jako rodina a blízcí, vyvarovat. Zároveň, a to je velmi důležité, jak se lze pokusit, podpořit bratrovu motivace k léčbě. Léčba, znamená: Detox + dlouhodobější pobytová léčba, buď ve zdravotnickém zařízení, nebo ještě lépe v terapeutické komunitě + dlouhodobé, intenzivní doléčování (už z "volné nohy"), které je nezbytnou součástí léčby,  a bez které je naděje na dlouhodobou abstinenci a spokojený život, značně limitovaná.
Další věc, abyste měla bezezbytku "splněno", že můžete bratrovi předat kontakty na konkrétní služby, na které se může bezplatně i anonymně obrátit, kde ho podpoří, seznámí s možnostmi léčby a případně mu pomohou s kroky, potřebnými pro jeho nástup.
Víc určitě nedělejte, uškodila byste sobě i bratrovi. Je dospělý, vodit za ručičku nemá pražádný smysl. Pokud ho Vaše trápení snaha, podpora i kontakty, nechají chladným o bez konkrétní odezvy, ustupte a zabývejte se především vlastním životem. Žít bratrův život nemůžete. Zbývají modlitby.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi vhodné kontakty na odborné služby v dosahu, pro Vás i pro bratra, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, objednejte se do naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče, rodinné příslušníky, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, rodinné příslušníky a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Bratr může kontaktovat některou z našich pražských služeb, zároveň si přečíst o našich terapeutických komunitách: http://www.sananim.cz/
Nebude od věci, navštívit mítink NA - Anonymních narkomanů, kde se díky vzájemné podpoře, sdílení zkušeností, 12ti krokovému programu a spirituálnímu náboji, daří závislým se uzdravovat.
NA - Anonymní narkomani CZ
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
Přeji Vám i bratrovi hodně štěstí, držím palce!¨
Požehnaný Advent, kdykoli napište,
Amrit Sen.