Antabus dlouhoDobe
Blanka
DoBrý dEn.
Můj muž užívá antabus 2x týdně 1bl., nepije alkohol, tudíž podpora je úČinná a chtěl by poKraČovat, ale bojí se vedlejších úČinků při dlouhodobém užívání zejména, aby mu to nepoškOdilo játra.nepodařilo se mi nikde vyhledat vliv Antabus na zdraví při dlouhodobém užívání.je možné ho brát i celozivotne? Je mu 36 let.momentálně žádné zDravotní problémy nemá, je po vyšetření v léčebně.Děkuji blanka

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Blanko.
Antabus (disulfiramum) a to výrazně, škodí pouze při současném požití alkoholu.
Co se týče škodlivosti a vlivu na organismus při udržení abstinence, je to asi na stejné úrovni jako ostatní léky. Pokud by přítel trpěl například onemocněním jater, ledvin, plic, kontaktní dermatitidou (alergický zánět kůže), sníženou funkcí štítné žlázy, epilepsií, cukrovkou, ischemickou chorobou srdeční nebo v minulosti prodělal cévní mozkovou příhodu, jistě by pak lékař zvažoval, zda je vhodné Antabus nasadit. Taktéž by mohli být potíže, pokud by se někdy v minulosti objevila alergická reakce na některou ze složek Antabusu. Rozhodně užíváním Antabusu zatěžuje svůj organismus méně, nežli kdyby byl zatížen alkoholem.
Rozhodně nechci nijak podceňovat Vaše zkušenosti ani informovanost, ale raději pro jistotu uvádím i možné jiné možnosti, jak může k reakci dojít, aniž by osoba užívající dlouhodobě Antabus požila alkohol.
K protialkoholové reakci na Antabus, může dojít nejen po konzumaci alkoholu v průběhu léčby (nebo během 14 dnů po ukončení této léčby), ale i pod vlivem alkoholu z jiných zdrojů. Protialkoholová reakce Antabusu může být vyvolána i některými potravinami a tekutými formami léčiv s vyšším obsahem alkoholu. Používání kosmetických přípravků, parfémů a sprejů, které obsahují větší množství alkoholu, může u citlivějších osob rovněž vyvolat protialkoholickou reakci. Opatrnost je také nezbytná u piva a vína s nízkým obsahem alkoholu nebo „nealkoholických" či „bezalkoholových" druhů piva a vína - ve větším množství mohou také vyvolat nepříjemnou reakci. Průběh reakce je nepředvídatelný a reakce může být i velmi silná. Reakce se projevuje bolestmi hlavy, rudnutím obličeje, zrychleným tepem, zrychleným dýcháním, nevolností, zvracením, bledostí, poklesem krevního tlaku a závratěmi. V těžkých případech může dojít ke ztrátě vědomí a ke křečím. Pokud se objeví některý z výše uvedených příznaků, je třeba okamžitě vyhledat lékařskou pomoc. K reakci na požití alkoholu může při léčbě Antabusem dojít v několika minutách po konzumaci a může trvat až několik hodin.
Pokud manželovi užívání Antabusu vyhovuje, drží abstinenci, asi bych to neřešila. Chápu, že máte obavu o jeho zdraví, ale v tomto případě je důležitější, že mu Antabus pomáhá v tom, že nepije. Kdyby i nadále zneužíval alkohol, jeho játra by jistě dostali větší ,,nálož". Může chodit na pravidelné testy, aby bylo zřejmé, že ho užívání Antabusu nijak neohrožuje.
Přeji partnerovi další čisté dny, mějte se oba hezky.
S pozdravem MK