Migréna
Jirka
Dobrý den, mám diagnostikovanou migrénu, vpodstatě chronický stav. Již cca 17 let. Zpočátku jsem záchvaty tlumil cca 1 - 2x do týdne. Ataralginem/indometacinem a Později mi neurolog psal ergotaminové čípky a Rivotril....jenomže to se podle mne začala projevovat závislost a nutnost zvyšovat dávky a četnost záchvatů cca 4 - 5x za týden....tenkrát jsem jednostraně přestal tyto léky používat (abstinenční příznaky byly celkem snesitelné, ale nepříjemné), a začal jsem používat přípravek Naratriptan, který velmi dobře pomáhal tlumit migrénu. To trvalo cca deset let, ale v současné době se opět migrény vyskytují pravidelně vpodstatě každý den....užívám jednu tabletu Formigranu (Naratriptan) deně, ale někdy a stále častěji musím přidat 1 - 2 tablety Solpadeinu za den. Moje otázka zní, jestli je možné pokusit se o detoxikaci (a tím se zbavit případného návyku, jestli to je opravdu návyk), a pokusit se o diagnostiku příčiny vzniku migrény.....a hlavně na koho se obrátit, kdo by mi v tom mohl pomoci ? Většinou mi to připadalo že jsem pro lékaře dobrý chronický pacient, který si rád připlatí za různé akupunktrury apod., což samozřejmě nepomáhá...vím, že to není typický doztaz, přesto děkuji za radu....jsem s pozdravem Jirka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, dotaz v podobném znění, který dorazil do naší poradny cca před dvěma týdny, již odpověděl kolega MUDr. Tomáš Páleníček. Pro jistotu kopíruji jeho odpověď i sem.
"Dobrý den. S migrenozními bolestmi hlavy je nejlépe se obrátit na neurology. Ti by měli samozřejmě udělat patřičná vyšetření (např. EEG, RTG/CT hlavy a krční páteře apod). Pokud je skutečně bolest hlavy čistě migrenózního charakteru (tzn. není-li tam nějaký somatický nález pocházející např. od krční páteře, EPI aktivita, somatoformní porucha apod.), tak pak je nutné najít empiricky takový lék, který danému pacientovi funguje nejlépe (tzn. j třeba ozkoušet, což z vaší zkušenosti jste již nejspíše prováděli). Nejsem si jist jestli detoxikace nějak zásadně pomůže, každopádně užívání triptanů každý den velmi pravděpodobně povede k tomu, že se jejich efekt bude ztrácet (vznik tolerance). Návykové rozhodně nejsou, takže vysadit je možné je v celku rychle.
MUDr. Tomáš Páleníček"