Dcera
Renata
Děkuji Vám za odpověd ,pocházíme z Ustí nad Labem K centrum navštěvujeme ale dcera Linda si stejně dělá co chce o to to mám komplikovanější ,že pracuji jako zdravotní sestra v zahraničí jelikož její dluhy jsem musela zaplatit.Bydlíme ve velkém domě i s mojí maminkou a tatínkem.Pokud jsem pryč a pracuji na dceru dohlíží mí rodiče.Tak ráda bych jí pomohla ,ale nevím jak ?hranice má pevně nastavené můj tatínek jí nedá nic za darmo ale i přesto nedokáže přestat.Jeden rok přestala díky normálnímu chlapci pak se rozešli a začalo to znova.Pokud je doma velký problém řeším to okamžitě i na dálku,ale je to únavné a já nemůžu žít normální život jen mám pořád strach co bude.Děkuji Vám za podporu.Součková Renáta.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý večer,
děkuji za odpověď. Je skvělé, že situaci aktivně řešíte a jste v kontaktu s odborníky. Věřím, že je to celé velmi náročné, potíže trvají již dlouho. Takto na dálku, bez znalosti celé situace, se mohu vyjadřovat jen obecně a na základě domněnek. Píšete, že dcera má nastaveny pevné hranice, to je dobře. I tak má možná stále dostatečný servis na to, aby nebyla nucena ke změně. Jak řešíte například to, že nechodí do zaměstnání, tedy asi nepřispívá finančně na chod domácnosti? Jak máte nastavené sankce, pokud pravidla nejsou dodržena? Naznačila jste, že uvažujete o vyhození z domova. Skutečně i toto může být tou nejzazší sankcí, avšak pokud ji stanovíte, měli byste si být stejně jako u těch ostatních jisti, že jste to schopni dodržet. To je samozřejmě pro každého rodiče (prarodiče) velmi těžké. Někdy ale právě až to, že si sáhne na existenční dno, může být pro závislého motivací ke změně.
Obávám se, že v takto složité situaci je obtížné radit na dálku, lze vyslovovat pouze obecná doporučení. Doporučila bych Vám vytrvat v kontaktu s pracovníky kontaktního centra, kam již docházíte, a pravidelně se s nimi radit o vývoji situace. Pokud by pro Vás bylo možné pravidelně dojíždět do Prahy, můžete se také obrátit na Poradnu pro rodiče (kontakt uvádím níže). Je opravdu důležité, abyste Vy ani Vaši rodiče nezůstávali v situaci sami, abyste čerpali podporu a odbornou pomoc. Nezapomínejte také na péči o sebe, na své koníčky, přátele, relaxaci. Je to důležité kvůli Vám samotné, potažmo i kvůli Vaší dceři.
Přeji mnoho štěstí a v případě potřeby se na nás můžete znovu obrátit.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Fax: +420 284 824 235
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz