Makový odvar
Makupán
Přeji dobrý den,
mám na Vás dotaz týkající se konzumace makového odvaru, který od jeho objevení v loňském roce příležitostně užívám. Příprava a konzumace tohoto odvaru spočívá ve vyvaření 20 makovic cca 0,5 h v 1 l vody, následném zcedění a perorální konzumaci množství, odpovídajícímu cca 5 - 7 makovicím. Makový vývar dělám z českých makovic, nesejde na tom, jestli jsou nezralé, nebo již suché, síla účinků je zhruba stejná.
Účinky tohoto odvaru jsou pochopitelně sedativní, mírně euforizující, nicméně nikterak extrémně silné. Vývar užívám v případě potřeby uvolnění po náročných dnech v zaměstnání a doposud jsem nenarazil na jiný způsob, který by mi pomohl zbavit se okamžitě stresu a zajistil mi tak mimořádně klidný a příjemný spánek a večerní relaxaci.
Vzhledem k rekreačnímu užívání nemám žádnou potřebu dávky zvyšovat (přes zimu neužívám vůbec, v letním období týden až dva zhruba obden, poté týden až dva abstinence (první dva dny po ukončení užívání nebývají příjemné, návykovost je značná).
No a k jádru mého dotazu - dostupné informace o užívání českého máku v podobě odvaru jsou značně kusé a rozpolcené (od názorů některých zemědělců, že obsah morfinu v českém máku je tak zanedbatelný, že jej prakticky nelze použít, až po informaci o údajném úmrtí po požití tohoto vývaru), proto by mne zajímalo, existuje -li někde ověřená informace o obsahu účinných látek v českém máku (alespoň řádově) a také případné zdravotní dopady a rizika, které může mít užívání vývaru způsobem a v množství, které jsem výše popsal.
Předem děkuji za odpověď a jsem s pozdravem
Makupán

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
Na stránkách http://www.biotox.cz/enpsyro/pj3rpas.html, které se věnují psychotropním rostlinám najdete zmínku, že: "Velmi cennou základní surovinou pro výrobu důležitých léků jsou prázdné makovice se stopkami asi do 12,5 cm délky. Obsahují morfin (do1%), kodein, papaverin a řadu dalších alkaloidů."
Váš dotaz se však týká odvaru. Proto jsem ho konzultovala s Toxikologickým informačním střediskem (tel. 224919293 nebo 224915402). Zde mi zopakovali základní informace o českém máku s tím, že v opiu, které z něho vyrobíte, je obsaženo zhruba +/- 8-15% morfinu. Záleží na formě. V surovém opiu je to 12%, v prášku 10%, v tinktuře 8-14% apod. Bohužel nemají žádné informace o odvaru. Z toho důvodu jsem se obrátila na jejich laboratoř, zda by bylo možné otestovat vzorek (laboratoř tel. 2249111267). S touto žádostí mě však odmítli s tím, že není možné zabránit tomu, abyste pak svůj výrobek šířil dál. Podle jejich slov je velmi podstatný proces výroby (doba varu, množství vody, makovic, další přidané látky apod.), stejně tak i kvalita makovic, včetně období sklizně a jejich zpracování. I kdyby tedy byli ochotni otestovat jeden vzorek (což nejsou), nebylo by možné zjištěnou informace zobecnit. Navíc jsou v odvaru obsaženy bezesporu i další alkaloidy, které mají sice slabší, ale nezanedbatelný učinek.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.