toxická psychóza?
Rachel
Dobrý den. Mám takový dotaz... Nikdy jsem žádné drogy neužívala, ani nekouřím. Ale tuto sobotu si kamarádi uvařili mléko z konopí, tak jsem si dala malinkej hrneček. Ale po chvíli jsem začala hodně blouznit a podle toho, co jsem se dočetla na internetu jsem prodělala toxickou psychózu. Jako malá jsem měla vážnou autonehodu a dlouho mi šlo o život, dlouho jsem byla hospitalizovaná v Plzeňské vojenské nemocnici. Toxická psychóza se u mě nejprve projevila tak, jako kdybych znovu prožívala autonehodu u které zemřela moje matka a otec. Potom jsem celou noc měla pocit, že umírám. Hrozně to bolelo, nedokážu to popsat. Dělala jsem hrozný věci, hlavně hroznou ostudu. V tom deriliu jsem se několikrát pozvracela. Hlavně jsem se bála hrozně že zemřu, celou noc jsem nespala, jen jsem měla hrozný záchvaty (škubala jsem sebou, ječela...) Proto se chci zeptat, jestli to je normální reakce, nebo jestli si mám dojít k lékaři na nějaké vyšetření (eeg, ct mozku). Od malička jsem na žádném vyšetření nebyla. Po téhle zkušenosti nedám do pusy ani alkohol, protože tyto stavy jsem měla (sice v menším měřítku) i po něm, také v dětství při vysokých horečkách. Předem děkuju za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
to co jste prožila není v pravém slova smyslu toxická psychóza. Ta se projevuje delší dobu než jen během intoxikace, probíhají během ní halucinace, které nejsou založené na realitě, často je spojená s paranoidními pocity, že je člověk sledován, že ho chce někdo zabít. Stav trvá většinou několik dní až týdnů. Jak se zdá, u Vás šlo o velmi silnou reakci na THC, látku obsaženou v marihuaně. Obzvlášť jídlo a pití s obsahem THC bývá v tomto směru dost nebezpečné a nevyzpytatelné. Pokud jste navíc náchylná na prudké reakce třeba i na alkohol, jsou pro Vás různá mléka a koláčky velké riziko. Stavy, které popisujete nejsou nijak vzácné, jen u Vás byly extrémní. Především strach, že člověk umře, se objevuje při špatné intoxikaci dost často, spolu s potížemi s dechem, nepravidelným tlukotem srdce (nebo tak se to člověku alespoň zdá), závratěmi, zvracením. Také vracející se vzpomínky na silné životní události nejsou nic divného. V každém případě jste se rozhodla správně vyvarovat se jakýchkoli drog, hlavně halucinogenů. Situace by se s velkou pravděpodobností opakovala. I s alkoholem buďte opatrná, je možné, že jste od přírody senzitivnější, je ale také možné, že jde o následek autonehody. Tak jako tak, pokud na sebe budete opatrná, myslím, že na žádné další vyšetření chodit nemusíte. Tedy ne z důvodu, že by Vám zážitek s marihuanou něco způsobil. Pokud byste ale chtěla vědět, co ještě Vás může překvapit, kromě alkoholu nebo drog, možná by nebylo od věci - vzhledem k autonehodě - vyšetření podstoupit. Minimálně se o tom poradit s neurologem.