Jak se zbavit závislosti na Tramalu
Iva
Před dvěma roky mi lékař předepsal na silné bolesti zad Tramal. Nejdřív jsem brala jednu tabletu denně T50mg, nyní už 3-4 a ještě v kombinaci s Rivotrilem a Parelenem.... Praktická lékařka, která mi jej předepisuje tvrdí, že je to normální a nejslabší lék proti bolesti. Ale můj zdravotní stav se nezhoršil (mám diagnostikovány neuropatické, kořenové a kloubní bolesti po neléčené borelioze, dokonce jsem na jaře letošního roku prodělala léčbu krystalickým penicilinem, takže by se dalo čekat, že se to bude zlepšovat.) Psychiatrička sice říká, že braní Tramalu je to špatné, "cesta do pekla", ale když se jí zeptám, konkrétní radu mi nedá. Když si jej nevezmu, mám velké bolesti, únavu, malátnost - což prý jsou příznaky závislosti. Zkoušela jsem Tramabene rozpůlit, ale prášek uvnitř je sypký, takže to prakticky moc použít nejde. Beru ještě Triticco 100mg večer a Trimepranol 3x denně 1/4 tbl 10mg, ale psychika se mi zhoršuje nejvíce kvůli silným bolestem. Začátkem loňského léta už jsem zkoušela návyku odolat - postupným oddalováním doby, kdy si vezmu lék, jsem brala jen 1 tabletu obden. Ale pak jsem to přestala zvládat a dávky zvyšovat. Prosím o radu, jak postupovat a odolat nepříjemným pocitům při odvykání od Tramalu. Předem moc děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, nejste jediná, které se toto s užíváním léku Tramal přihodilo. Tramal je lék řadící se mezi opiáty. Vzniká na něm závislost a bohužel se někdy stává, že i když je předepisován lékařem, důsledky jeho užívání nejsou dobře odhadnuty. Zmínila jste Vaši návštěvu u psychiatričky. Netuším, do jaké míry má tato lékařka zkušenosti se závislostmi. Přece jenom závislosti jsou velice specifická oblast. Bylo by nejrozumnější navštívit psychiatra - specialistu a pod odborným dohledem tento lék začít postupně vysazovat případně ho nahradit jiným, bezpečnějším. S odbornou pomocí se ušetříte velmi nepříjemných stavů, které jste již sama na sobě určitě díky závislosti na tomto léku měla možnost pocítit. Vzhledem k popisovaným zdravotním potížím mě také napadá, jestli by nebylo vhodné se zároven kontaktovat s nějakým centrem pro léčbu bolesti, kde by Vám byli schopni také poradit, co se týče medikace a případné změny medikace, která by Vás neohrožovala závislostí a přitom by ulevila od bolestí. Když mi napíšete jaká větší města jsou ve Vaší dostupnosti pokusím se Vám vhodné odborné zařízení doporučit. Zatím se mějte hezky a napište. M.K.