Matka alkoholička
nikitka
Moje máma a její manžel jsou alkoholici. Dříve se opíjeli párkrát v týdnu, posledních 5 let pijí denně. Oba mají epilepsii, máma je oteklá, zarudlá, tahne to z ní a nedbá o sebe jako dřív. Ztratila zájem o nás - o děti i o vnoučata. Jsou nespolehliví, návštěvy ruší nebo prostě nedorazí vůbec. Poslední půl rok spolu nekomunikujeme vůbec, nedá už se s ní rozumně mluvit. Upozornila jsem jí, že se mi její chování nelíbí a ji urazilo, jak si vůbec můžu dovolit ji něco vytknout. Samozřejmě ona žádný problém nevidí. Její manžel také ne, zkoušela jsem s ním promluvit. A já přemýšlím, jak tohle může dopadnout......

Odpověděl:
Dobrý den, je velice smutné číst Váš dotaz. To, co píšete, mě také naplňuje obavami, jak to může dopadnout. Pět let denní konzumace alkoholu, epilepsie, navíc to, že alkohol pijí oba a tudíž se navzájem ve své závislosti "drží" - to je opravdu nebezpečná kombinace. Obávám se, že ve Vaší situaci nemůžete dělat nic jiného, než rodiče nabádat, ať své chování změní, ale jak píšete na Vás nedají. Popírání problému je u závislých běžné. Abstinovat ani nastoupit do léčby nikoho, kdo sám nechce, nedonutíte. To je smutná skutečnost. Léčby které jsou "nedobrovolné" jsou buď nařízené soudně, případně stavem osoby kdy je "nebezpečná sobe i okolí" nebo závažným zdravotním stavem, který si vyžaduje hospitalizaci. Také vysadit alkohol naráz může být u osoby, která je na něm už fyzicky závislá, život ohrožující stav. To jen pro dokreslení, že v případě rozhodnutí pro abstinenci je na místě nastoupit na oddělení pro léčbu závislostí v rámci některé z psychiatrických léčeben. K tomu, co byste mohla udělat sama je navštívit některou z AT poraden a probrat vše s odborníky. Naše občanské sdružení SANANIM, které provozuje tuto poradnu, se zaměřuje na nealkoholové závislostí a nejsme specialisté na otázky spojené s problémy alkoholismu - proto možná v AT ambulanci přidají k mým informacím další, podrobnější. Pokud budete chtít kontakt na nejbližší AT poradu, dejte nám vědět, z jakého regionu jste. Zdravím a přeji hodně sil, Štěpán Veis