Nootropika
N
Dobrý den. Uvažovala jsem o užívání nootropik, konkrétně piracetamu, leticinu apod. Chtěla bych se zeptat, jaká jsou rizika? Ovlivňují nějak srážení krve? Co vedlejší a nežádoucí účinky? Je možná závislost? Předem díky, N

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Piracetam i lecithin jsou volně prodejné. Nootropika mají obecně velmi nízkou toxicictu, nezpůsobují závislost a jejich účinek je velmi mírný a je patrný až po dlouhé době užívání, nikoli okamžitě. Zasílám také bližší informace: Piracetam je původní látkou, u níž byly popsány účinky, které se označují jako nootropní. Má antihypoxický účinek, tj. zlepšuje zásobení kyslíkem, zvyšuje metabolismus glukózy v mozku, zvětšuje průtok krve mozkem, jak spazmolytickým účinkem, tak snížením viskozity krve. Mechanický účinek spočívá v aktivaci bioenergetického metabolismu nervové buňky. Jeho toxicita je velice nízká, téměř nulová. Vzhledem k tomu, že piracetamová nootropika potažmo způsobují zesílení neuronální elektrické vzrušivosti, zvyšuje se zde celkový účinek látek s obdobným účinkem podaných současně. Toto může rozšířit pozitivní efekt nootropik, ale může příležitostně způsobit "efekt nootropního přebuzení", zejména u typu lidí citlivých kupříkladu na kofein. Indikace: Projevy mozkové nedostatečnosti, po porušení mozkové tkáně nedostatečným okysličováním, u abstinenčních syndromů, po cévních mozkových příhodách. Pro zvýšení odolnosti proti anoxii a urychlení obnovy funkcí po anoxii. Snižování extrapyramidového syndromu u neuroleptik, zvýšení odolnosti nervových buněk pomocí zlepšení metabolismu. Uplatnění při léčbě mozkového organického psychosyndromu (primární degenerativní demence, demence na podkladu mnohopočetných infarktů). Nežádoucí účinky: Zvýšená pohybová aktivita, poruchy spánku, nespavost nebo ospalost, strach, nervozita, depresivní nálady, agresivita, zvýšení libida a sexuální dráždivosti. Příležitostně se může objevit jak zvýšená chuť k jídlu, tak zažívací potíže (nevolnost, zvracení, bolesti břicha). Vzácně se objevují závratě, pokles či zvýšení krevního tlaku, ojediněle alergické potíže. Kontraindikace: Neužívat při nespavosti, stavech neklidu či úzkosti. Charakteristika lecithinu: Lecithin je přípravek, který sehrává závažnou roli ve vyživování mozkových buněk a ulehčuje šíření nervových impulsů, zvyšuje schopnost zapamatování a učení se, snižuje hladinu cholesterolu a tuku, čistí cévní stěny a ledviny, ovlivňuje kvalitu pokožky - pomáhá při ekzémech, zajišťuje homogenní rozložení cholesterolu, posiluje srdeční sval a celkově posiluje organizmus hlavně u starších lidí. Pro své účinky na metabolismus tuků je vhodný i pro sportovce. Lecithin patří do skupiny tuků. Jedná se o fosfolipid (event. směs fosfolipidů), který má v těle celou řadu funkcí. Je součástí biologických membrán, je přítomný v obalech nervových vláken, účastní se mnoha metabolických pochodů a pomáhá udržovat stabilitu vnitřního prostředí. Lecithin nemá žádné vedlejší účinky. Více informací www.lekarna.cz (kdyz si zadáte do vyhledávání názvy látek) nebo www.smartdrugs.cz.